Read Time:2 Minute, 9 Second

Het Depot zat zaterdag 3 februari gevuld met nostalgie, want Allez Allez (wie ?) betrad sinds meer dan 30 jaar nog eens het podium.

Het begon allemaal begin jaren 80 met een mix van discobeats en Afrikaanse ritmes, optredens in de AB, Vorst Nationaal en zelfs op Torhout / Werchter (toen het nog echt een dubbel festival was). Hun funky singles “Allez Allez”, “She’s stirring up”, “African Queen”, “Flesh & Blood” scoorden tot hun eigen verbazing hoog en een internationale carrière lonkte. Maar toen stapte zangeres Sarah Osborne uit de groep, haar lief Glenn Gregory (Heaven 17) achterna, en het verhaal liep ten einde. Gitarist Kristiaan (Kris) Debusscher en bassist Serge van Laeken (Marka) probeerden het nog met een andere zangeres, maar de groep was de krachtige vocals en persoonlijkheid van een Sarah kwijt. Tot daar de korte geschiedenis van Allez Allez.

Tot vorig jaar een concertpromotor Serge aansprak en hem weer op een affiche wou, maar enkel als hij weer iets met Allez Allez deed. Dat bleek niet zo eenvoudig. Sarah wou niet meer meedoen, vele muzikanten hadden jaren niet meer gespeeld, maar al gauw werd de groep aangesterkt met zangeressen Kyoko Baertsoen (Lunascape) en Marie Delsaux (Lady Cover), gitarist Paul Curtiz en Thom Dewatt on keyboards / saxofoon. Samen met de originele drummer (de oudste telg van de band) Robbie Bindels en percussionist Roland Bindi vormden ze weer een echte Band. De aftrap vorige zomer op het Brussels Summer Festival was alvast een succes; Serge verzamelde ook enkele anekdotes en foto’s in een biografie (te koop na het concert voor €15) et voilà : ALLEZ ALLEZ leek als herboren.

In een bijna uitverkochte Depot zat de sfeer er dan ook meteen goed in : naast hun klassiekers en bekende singles speelden ze ook een leuke cover van “play that funky music” van Wild Cherry. We voelden ons even terug in de funky jaren 80 met deze stevige, eenvoudige funky African disco beats music, het (iets rijpere) publiek genoot er duidelijk van, bassist Serge Van Laeken praatte op amusante wijze mét onvervalst Brussels accent de songs aan elkaar. En als afsluiter kregen we een up tempo mix van African Queen om dan met een lekkere pint van het vat bij te praten aan de toog. Het had iets van een oude jeugdfuif maar dan in de mooie en kwaliteitsvolle omkadering van Het Depot. Wordt zeker vervolgd, hou de zomer affiches in de gaten, want de kans dat je ze nog eens ziet spelen is groot. Om met een boutade te eindigen : alles komt terug; zeker in de huidige music scene.

tekst en foto’s : Raf Degeest

Meer artikels van deze auteur:

About Post Author

Raf Degeest

Gepassioneerd door fotografie sinds mijn jeugd, vanaf 2008 overstap naar digitale fotografie, via cursussen en opleidingen de stap gezet naar professioneler werk. Foto's nemen is mijn creatieve uitlaatklep naast mijn maatschappelijk geëngageerd werkleven. Voorliefde voor ruwe portretten van mensen zoals ze zijn, concertfotografie (combinatie met liefde voor muziek), en het vastleggen van "everything out of the ordinary from my point of view" waarbij ik de klassieke fotografie regels het liefst aan mijn laars lap. Maar ik ben zeker niet vies van de klassieke fotografie 🙂

Weergaven: 1237

Comments

comments

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.