Het Depot zat zaterdag 3 februari gevuld met nostalgie, want Allez Allez (wie ?) betrad sinds meer dan 30 jaar nog eens het podium.
Het begon allemaal begin jaren 80 met een mix van discobeats en Afrikaanse ritmes, optredens in de AB, Vorst Nationaal en zelfs op Torhout / Werchter (toen het nog echt een dubbel festival was). Hun funky singles “Allez Allez”, “She’s stirring up”, “African Queen”, “Flesh & Blood” scoorden tot hun eigen verbazing hoog en een internationale carrière lonkte. Maar toen stapte zangeres Sarah Osborne uit de groep, haar lief Glenn Gregory (Heaven 17) achterna, en het verhaal liep ten einde. Gitarist Kristiaan (Kris) Debusscher en bassist Serge van Laeken (Marka) probeerden het nog met een andere zangeres, maar de groep was de krachtige vocals en persoonlijkheid van een Sarah kwijt. Tot daar de korte geschiedenis van Allez Allez.
Tot vorig jaar een concertpromotor Serge aansprak en hem weer op een affiche wou, maar enkel als hij weer iets met Allez Allez deed. Dat bleek niet zo eenvoudig. Sarah wou niet meer meedoen, vele muzikanten hadden jaren niet meer gespeeld, maar al gauw werd de groep aangesterkt met zangeressen Kyoko Baertsoen (Lunascape) en Marie Delsaux (Lady Cover), gitarist Paul Curtiz en Thom Dewatt on keyboards / saxofoon. Samen met de originele drummer (de oudste telg van de band) Robbie Bindels en percussionist Roland Bindi vormden ze weer een echte Band. De aftrap vorige zomer op het Brussels Summer Festival was alvast een succes; Serge verzamelde ook enkele anekdotes en foto’s in een biografie (te koop na het concert voor €15) et voilà : ALLEZ ALLEZ leek als herboren.
In een bijna uitverkochte Depot zat de sfeer er dan ook meteen goed in : naast hun klassiekers en bekende singles speelden ze ook een leuke cover van “play that funky music” van Wild Cherry. We voelden ons even terug in de funky jaren 80 met deze stevige, eenvoudige funky African disco beats music, het (iets rijpere) publiek genoot er duidelijk van, bassist Serge Van Laeken praatte op amusante wijze mét onvervalst Brussels accent de songs aan elkaar. En als afsluiter kregen we een up tempo mix van African Queen om dan met een lekkere pint van het vat bij te praten aan de toog. Het had iets van een oude jeugdfuif maar dan in de mooie en kwaliteitsvolle omkadering van Het Depot. Wordt zeker vervolgd, hou de zomer affiches in de gaten, want de kans dat je ze nog eens ziet spelen is groot. Om met een boutade te eindigen : alles komt terug; zeker in de huidige music scene.
tekst en foto’s : Raf Degeest
Meer artikels van deze auteur:
- We stood like Kings plays postrock @ Filmhuis Mechelen
- Fornet & Nordmann : postpunk & jazzrock @ Het Depot
- Les Négresses Vertes 30 jaar na release Mlah! weer op de planken
- Mogwai @ Ancienne Belgique
- Swing Wespelaar 2019
- Linde + Marble Sounds : warme en krachtige geluiden uit Het Depot
- NITS ~ al meer dan 40 jaar eigenzinnige pop “from the Dutch mountains”
- (Ge)Varenwinkelfestival 2017 day two
- Red Zebra & Fischer-Z @ De Roma
- (Ge)Varenwinkelfestival 2017 day one
- Swing Wespelaar Friday 17th August 2018
- Interview met Stef Paglia & Iris Teunissen @ Swing Wespelaar 2019.
- Cowboy Junkies : from “Trinity Session” to “all that reckoning”
- Swing Wespelaar editie 2021
- De dode hond in (Het Narrenschip) Uw kelder
- Dead Can Dance : music for sensitive souls.
- We Stood Like Kings @ Filmhuis Mechelen
- Neil & Liam Finn @ Het Depot : a family affair.
- The Waterboys @ De Roma
- Pilod & Paradise @ Trix
Weergaven: 1237