Van 5 juli tot 7 juli stond Oostende in het teken van de dans én beweging.

Met  deze zesde editie van Dansand! https://dansand.kaap.be wilde het kunstencentrum KAAP https://www.kaap.be nog meer drempels verlagen en mensen verbinden.

Met meer dan 25 projecten rond dans en beweging brachten zij menig bezoeker in vervoering.

DANSAND! is een gratis openlucht dansfestijn gaande van kunstzinnige installaties welke onze verbeelding prikkelden, improvisatiedans waarbij het publiek betrokken werd, tot dansvoorstellingen met een vage grens tussen (straat-)theater en dans. Had soms de indruk dat het meer om theater ging, maar steeds was ‘beweging’ een belangrijk element.

Deze editie stond in het teken van de impact welke de omgeving heeft op ons lichaam. Hoe gaan we om met veranderende situaties? Welke gevolgen heeft dit voor ons? Wat nemen we hiervan mee in onze rugzak?

Veranderingen zijn niet altijd negatief, maar bieden dikwijls ook nieuwe opportuniteiten aan.

Alle 25 projecten bezoeken, was voor mij spijtig niet haalbaar.Diegene welke ik wél bezocht, konden mij meer dan bekoren.

Choreografe Patricia Carolin Mai http://www.patricia-carolin-mai.de focust in haar werk op de link tussen het lichaam en herinneringen. Haar creatie Balagan Body vormt het tweede luik van haar trilogie over “lichamen in extreme omstandigheden”.

 

Femke Gyselinck, docente, choreografe en performer volgde haar dansopleiding aan P.A.R.T.S. Met haar intieme solo ERATO laat zij muziek en dans één worden. https://www.parts.be/teacher/femke-gyselinck

Met ETNA verbeeldt Thi-Mai Nguyen het leven van een, in haar doolhof van herinneringen, rondzwervende eenzame vrouw. Zowel concept, choreografie als uitvoering gebeuren door haarzelf.

Een voorstelling vol expressie en passie.

https://www.youtube.com/watch?v=AWI8BZENoBk

Met het strandspel ‘Stickyball’ vonden performers Rube Mardulier en Michiel Deprez de uitgelezen inspiratie om op deze strandlocatie hun act Extra Contact uit te werken.

Gehuld in fel gekleurde velcropakken, en met veel interactie van het publiek brachten zij op een ludieke wijze een knappe improvisatie-act op de Oostendse dijk.

www.mardulierendeprez.com

Cassiel Gaube bestudeerde de laatste jaren de House dansscene. Met zijn project Farmer Train Swirl toont Cassiel ons hoe ons ‘gewoon’ wandelen, en hoe we ons bewegen/verhouden tot onze omgeving, evolueert tot complexere voetpatronen om zo te ontwikkelen tot de zeer uitgebreide stap-woordenschat van house-dance.

https://www.charleroi-danse.be/en/profile/cassiel-gaube/

De Zuid-Koreaanse choreografe Sung-Im Her onderzoekt in haar performance Human Wall de toenemende aanwezigheid van isolatie in onze samenleving. Grenzen die we onszelf en anderen opleggen, zich razendsnel ontwikkelende technologie, … spelen hierin een belanrijke rol. Hoe kunnen we hierdoor gecreëerde afstanden overbruggen? Heet antwoord hierop tracht ze ons te brengen via haar dansact waarbij ook het publiek betrokken wordt.

https://www.sungimher.com/human-wall

14 afgestudeerde dansers van het Conservatorium Dans te Antwerpen gebruiken de ruimte van de Venetiaanse gaanderijen en de omstaanders om deze laatsen de kracht van hun danscollectief in relatie tot die ruimte, de samenleving te laten ervaren.

Weeral worden de omstaanders betrokken in hun dansante festivalact, onderstreept met live muziek van Raphael Malfliet.

https://www.ap.be/opleiding/dans

Twee overjaarse kwajongens 😉 beginnen op de zeedijk een rustig maar precies hinkelspel.

Maar stilaan gaat het er heviger aan toe. Ze dagen mekaar uit tot uiteindelijk hun act ondergedompeld wordt in één grote stofwolk van kalkpoeder.

Choreografie Joshua Monten.

http://www.joshuamonten.com/jm/Welcome.html

Choreografe Vera Tussings werk is doorspekt van het thema ‘aanraking’. Haar voorstelling Tactile Quartet(s) wordt gebracht door het strijkkwartet MP4 en vier dansers welke, wat we horen, zien en voelen, verbinden tot één geheel.

https://www.hiros.be/en/artists/detail/vera-tussing

In de prachtige binnentuin van het Concervatorium aan zee hangt een bijna sacrale sfeer als het team van Leen Dewilde en Recless Sleepers hun act With All We Know aanvatten.

Hierin gaan de performers de strijd aan tegen onze  jachtige maatschappij. Ze nemen ruim 40 minuten de tijd om zich te ontdoen van één kledingstuk.

Stilaan tekenen diverse emoties zich af. Traag maar zeker evolueert het beeld in de tuin. De lichamen lijken gebeeldhouwde vormen.  Deze act verlaat je volledig zen. https://www.reckless-sleepers.eu

We kijken al uit naar editie 2020!

Meer artikels van deze auteur:

Comments

comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: