Daan in Het Depot – “Sorry, we hebben er teveel goesting in, dankjewel voor je begrip”

Na een uitverkocht concert in mei 2017, mocht Daan het op 10 oktober nog eens een 2e keer komen nadoen in een opnieuw uitverkocht Depot.

De opwarming was ditmaal voorzien voor de mannen van JVK. Voorzien van een Kelstone en drum kwam de (sinds kort) 2-koppige band hun nieuwe CD ‘The Blue Economy’ voorstellen. Het album is gebaseerd op het gelijknamige boek van Gunter Pauli over nieuwe businessplannen. Tien jaar, honderd projecten en honderd miljoen jobs. Big business, dus, maar dan duurzaam.

Na een ritmische opwarmer was het moment aangebroken voor onze nationale helden.

Met de release van het nieuwe album ‘Nada’ heeft de band rond Daan Stuyven zich helemaal opnieuw uitgevonden. Wild, vinnig, direct, pakkend, en organisch. Geen popbeats of tierlantijntjes, maar vooral brute scherpe in your face music .Tijdens het draaien van deze gelijknamige documentaire liet Stuyven zich door de prachtige omgeving inspireren, met de geboorte van een nieuw album als gevolg. Volgens velen geen plaat zoals zijn voorgangers, maar wel eentje waarin we een kleinere en minder ironische Daan te zien krijgen. Een optreden met nieuwe en oude nummers, zonder ook maar een lied uit het recentste album onbespeeld te laten. “Sorry, we hebben er gewoon teveel goesting in, dankjewel voor je begrip”, klonk het door de speakers.

     

Gehuld in een zwarte vest en met een donkere zonnebril kwam hij het podium op. Na de muzikale intro Fermavida, die al met een luid applaus onthaald werd, ging hij over in Wrong Heart, rustig en intens tegelijkertijd. Met de nodige humor wist hij steeds een plezante overgang te maken tussen zijn liedjes. Met zijn lage en doorleefde stem hield hij het publiek helemaal in de ban. “Het is een gigantisch plezier om hier in Leuven weer terug thuis te zijn”, zei Daan. En nadat hij vroeg naar de stand van de Rode Duivels zette hij zijn show verder. Dat heeft de grote Rode Duivelfan nog een paar keer gedaan die avond.

“Wat is de stand nu? Mag ik nog een nummer spelen?” Deze laatste bleek een overbodige vraag te zijn. Wie dacht dat Daan geen portie klassieke hits zou spelen had het stevig mis. Nadat hij al tweemaal onder luid gejuich het podium was op-en afgewandeld, kregen we nog enkele van zijn klassiekers te horen. Een moment waar iedereen zo te zien toch stiekem naar verlangde. ‘Icon’, ‘Exes’ en ‘Victory’ zijn knallers en zullen dat altijd blijven.

 

Op het einde sloot Daan af met een duet samen met Isolde Lasoen, die erg geliefd bleek te zijn bij het publiek. De chemie tussen de frontman en Isolde werkt nog steeds zeer goed. De rauwe stem van Daan met de zeemzoete dansende stem van Isolde maken van hen een gouden duo. Bala Perdida was in die zin dan ook de perfecte afsluiter.

    

Daan, tokkelend op zijn gitaar ofwel met de tamboerijn in de hand, wist zijn doorleefde stem het publiek te bekoren. Hij ontdoet zich van alle allures én toonde zijn vele gedaantes aan een publiek dat vrij rustig bleef, maar de muziek overduidelijk apprecieerde. Een dik anderhalf uur heeft hij de zaal geboeid weten te houden. De band had er duidelijk heel veel zin in, zoals Daan zelf een paar keer vermeldde. En door deze performance krijgen wij al zin in een volgend optreden.

 

The band:

Daan Stuyven (zang & gitaar)

Isolde Lasoen (zang & drums)

Geoffrey Burton (gitaar)

Jeroen Swinnen (synths)

Jean-François Assy (bas)

 

 

Their playlist:

Fermavida – Wrong heart – Nontrol – Temptation – Seven lives – King of nothing – Blurred – Wheel – Friend – Forever man – Damaged goods – Propellor – Brand new truth – Decisions – La vraie decadence – Everglades – The Mess – Icon – Exes – Victory – Bala Perdida

 

Foto’s & Tekst: Bart Heleven

Meer artikels van deze auteur:

Comments

comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: