Messcherp klinkt K’s Choice op de liveplaat die ze vorig jaar heeft uitgebracht naar aanleiding van haar 25ste verjaardag. Na een indrukwekkende reeks van verjaardagsconcerten op binnen- en buitenlandse rockpodia en hun deelname aan het televisieprogramma ‘Liefde voor Muziek’, keerden ze terug naar het Leuvense Depot voor een akoestische setting in duo waar hun stemmen en melodieën nog meer tot hun recht komen.
‘Het’ maken in Amerika is een droom waar vele Vlaamse groepen altijd mee gezeten hebben. Maar als je in één van de kleinsten landen woont en vandaar de stap moet zetten naar het veel grotere Amerika, is dat niet zo evident. Niet veel groepen is het dan ook gelukt. Eén naam die daar wel in geslaagd is, is de groep K’s Choice, de best verkochte Vlaamse (en zelfs best verkochte Belgische) Rockgroep. Frontman is hier een frontvrouw: Sarah Bettens. Met haar rokerige raadselachtige stem heeft ze een eigen specifieke stemkleur. Samen met haar broer Gert Bettens vormen ze de spilfiguren in de groep.
Rocco Granata
Begin jaren ’90 speelde Sarah met haar broer in een amateurbandje, The Basement Plugs. Zo werd ze ontdekt door haar bekende buurman: Rocco Granata. Hierdoor kregen ze de kans om een eerste nummer op te nemen, maar de platenmaatschappij nam enkel Sarah in de studio. Onder de naam Sarah Beth nam ze enkele nummers op die het goed deden in de soundtracks van Vlaamse films als Vrouwen Willen Trouwen en de bekendere Ad Fundum. Liedjes waren I’m so lonesome I could cry en Why don’t you try me (in duet met Frankie Miller). Ze kreeg een contract met de platenmaatschappij zodat ze met haar toenmalige band The Choice in 1993 hun debuutalbum ‘The great subconscious club’ kon opnemen.
K(euzes)
Ze toerden in Amerika, waar nog een gelijknamige band was en veranderde hierdoor hun naam naar K’s Choice, genoemd naar Jozef K uit het boek Het Proces van Kafka. In dat boek heeft Jozef K geen keuzes, wat de naam ironie meegeeft.
Not an addict
In 1995 nam K’s Choice het album ‘Paradise in me’ op. De hiervan afkomstige single Not an addict was erg succesvol en leverden het duo een internationale doorbraak op. Het volgende jaar (1996-1997) waren ze onderdeel van het voorprogramma van Alanis Morissette, die K’s Choice had gezien op een van de vele Europese festivals. Een even grote hit als Not an addict heeft de groep nooit gehad, alhoewel ze toch enkele stevige nummers nog heeft geschreven. In de jaren na hun monsterhit volgden jaarlijks een nieuw album, waaronder ‘Cocoon crash’, ‘Extra cocoon: all access’, ‘Almost happy’, ‘Live’ en ‘Ten years of’.
Break
Na jaren succes besloot de band een pauze in te lassen. Gert en Sarah wilden allebei solowerk gaan doen. Sarah zong net zoals vroeger voor verschillende films soundtracks in: All of this past voor Underworld en Someone to say hi to voor Zus & zo. In maart 2005 verscheen het eerste soloalbum van Sarah Bettens, getiteld ‘Scream’.
Gert was producer van een album (voor Venus In Flames) en speelde ook een tijdje gitaar in deze band. Hij begon in 2005 met zijn solocarrière in de band Woodface, waarna in datzelfde jaar al het debuutalbum ‘Good morning hope’ uitkwam.
Comeback
In januari 2008 was de band voor het eerst sinds vier jaar weer te zien in Nederland. Als toegift bij het optreden van Sarah Bettens in het Parkstad Limburg Theater speelde K’s Choice de nummers Not an addict en Everything for free. Om de terugkeer van K’s Choice op het internationale toneel te vieren, bracht Sony Music in 2009 het compilatiealbum ‘The Essential K’s Choice’ uit. De trein was hiermee terug vertrokken.
Back to the roots
25 jaar na hun eerste podiumfeit keren ze voor het allereerst terug naar de akoestische basisopstelling om het Leuvense publiek te laten horen hoe het ooit allemaal begon.
De band, vanavond gereduceerd tot trio (de familie Bettens wordt bijgestaan door gitarist Tom Lodewijckx), slaagt er in om het uitverkochte Depot om te toveren in een rustige, intieme locatie. De enkele horderden aanwezigen zien vanavond een K’s Choice zoals je de band backstage zou verwachten. Puur, warm en uitgekleed. De groep roffelt en ronkt en schuwt het betere gitaarwerk van vroeger niet, maar de muziek is soms verstild en immer melodieus. Dat de band meer dan ooit alive and kicking is, bewezen ze zonder enige moeite. Het publiek werd echter muisstil omdat de show simpelweg magistraal blijkt te zijn.
Ze grasduinen door de songs uit het eigen K’s Choice-repertoire, vullen dit aan met covers uit het gelauwerde TV-programma ‘Liefde Voor Muziek’ en brengen een aantal songs van de muzikale helden die hun smaak en muzikale richting toen mee bepaalden, allen in een fris, akoestisch jasje. Zo bracht Sarah met Does Your Mother Know een persoonlijke ode aan haar jeugdidool Agnetha Fältskog. Later besefte ze naar eigen zeggen dat ze niet Agnetha maar eerder Benny Andersson van ABBA wou zijn. Even terug naar de roots met de LOVE=MUSIC tour…
Een band met ballen
Hits als Not An Addict, tijdens eerdere optredens altijd van de partij, schitteren ook vanavond nog steeds. Typisch akoestische zwijmelsongs als Je Ne Rêve Plus De Toi zijn toverspreuken uit de mond van Sarah Bettens, maar worden tevens voldoende afgewisseld door meer up-tempo werk als I Will Carry You. Waarom ik laat menig mens snikken, terwijl The Ballad of Lea & Paul oprecht vrolijk en aanstekelijk is.
Hoewel K’s Choice een zijdezacht, foutloos optreden aflevert, zal men dit concert vooral gaan herinneren door het lef dat de band toont. Vrijwel ongewapend staat het trio vanavond op de planken. Geen andere band met zesentwintig jaar ervaring die het aandurft om het eigen rijke verleden zo’n kleine rol te laten spelen. K’s Choice mag dan wel de Belgische koning van de softrock zijn, de band heeft ballen.
Na het beluisteren van deze indrukwekkende set kun je alleen maar vaststellen dat K’s Choice zich live nog steeds als een vis in het water voelt en inmiddels een indrukwekkend oeuvre bijeen geschreven heeft. De kans dat het daar bij blijft, lijkt ons klein. We kijken met andere woorden uit naar een nieuw album van de groep.
The band:
Sarah Bettens: Vocals, Guitar
Gert Bettens: Vocals, Guitar
Tom Lodewijckx: Guitar
The setlist:
Summer of ’69| Waarom Ik| Test of Time| Wake Up Little Susie| If You’re Not Scared| Could It Be Magic| Echo Mountain| Does Your Mother Know| Where Did the Love Go| Je Ne Rêve Plus De Toi| Meaningless| The Phantom Cowboy| Here Comes The Sun| The Ballad of Lea & Paul| Catch Me When I Fall| I Could Never Take The Place Of Your Man| Landslide| Stand My Ground| I Will Carry You| Who’s That Girl? | Not an Addict| Letting Go| Every Time We Say Goodbye
Tekst: Bart Heleven
Foto’s: Bart Heleven, Johan Driesmans
Meer artikels van deze auteur:
- Portland in Het Depot – De rising star van “het huis”
- Jasper Steverlinck in het depot – Is there still life on mars?
- Saarloos in Het Depot – “Alive” and Kicking
- Esther & Fatou in Het Depot – Een thuismatch “Until Dawn’
- Gavin James in Het Depot – The story of a “Book of love”
- Novastar in Het Depot – The Best has come to Leuven
- Eagle-Eye Cherry in Het Depot – Streets back to Leuven
- John Scofield in Het Depot – A legendary 66 year old jazz combo
- Dotan in Het Depot – Hungry to come back home
- Mike & the Mechanics: Het vervolg van hobbyband Genesis
- Kim Wilde in Het Depot – Comeback of the Wilde side
- Glenn Hughes in Het Depot – The stormbringer has arrived
- Milo Meskens in Het Depot – A “new beginning” for a rising star
- Absynthe minded in Het Depot – Een comeback out of the jungle
- KT Tunstall in Het Depot – Suddenly we see her again
- Matt Simons in Het Depot – No one can do it better
- Daan in Het Depot – “Sorry, we hebben er teveel goesting in, dankjewel voor je begrip”
- Clan Hunaerts : De zeskoppige partymachine met een aanstekelijke playlist
- Heideroosjes in Het Depot – The eternal rocking poppies
Weergaven: 1046