Read Time:3 Minute, 31 Second

Naar jaarlijkse traditie is het laatste weekend van juli weer tijd om Museum-M in Leuven om te toveren tot hét festival van de zomer. Voor zijn openingsdag van M-idzomer trok het ware kleppers aan zoals Isaac Roux, Marble Sonds en José Gonzalez.

ISAAC ROUX

Isaac Roux mocht de spits afbijten op de eerste dag van M-idzomer en op zijn eentje, enkel met een gitaar de volledige binnentuin inpakte.

Akoestische Indie folk met grofmazig gespeelde pop en rock, alternatiever kan haast niet. Een gezapige sound van een man die een sterk charisma uit straalt. Poëtisch materiaal dat intrigeert. Isaac heeft een geweldige stem en pretentieloos omarmt hij songs als ‘White Rose’, ‘Golden Light’ en de rockballade ‘Reflections Of Us’.

Een overtuigende opwarmer.

MARBLE SOUNDS

Dat Marble Sounds een van de betere live bands is die ons land heeft, daar is na vanavond geen twijfel meer over mogelijk. De band rond Pieter Van Dessel kende z’n grootste succes met het kerstachtige “Leave a Light On”, maar op nieuwe muziek moesten we bijna vijf jaar wachten. De nieuwste plaat kreeg de originele naam ‘Marble Sounds’ en bevat voornamelijk georkestreerde, weemoedige popmuziek over thema’s als liefdesverdriet en de klimaatcrisis.

Marble Sounds staat voor heerlijke songs die het best in je oren kruipen bijvoorbeeld na een verloren (regen)dag of na een nacht veel te lang met vrienden op stap te zijn geweest waarna het bluesgevoel niet ver weg is, om maar iets te noemen.

De aanwezigen op het binnentuin van Museum-M kregen waar voor hun geld. Het plaatje klopte volledig, van setlist tot sound tot belichting, het was een magische avond in een prachtig decor.  Hoewel Marble Sounds het imago kan hebben van statige achtergrondmuziek, brengen ze telkens een frisse nonchalance mee op het podium zonder sterallures. Veel midtempo en tragere nummers, halverwege het optreden gaat het tempo de hoogte in, en wordt het ingehouden musiceren geruild voor steviger gitaar-en drumspel.

We werden getrakteerd op een live versie van internationaal niveau met een staande ovatie en een avondlange roes van melancholie als beloning. Toetsenist Brecht Plasschaert en drummer Mattijs Vanderleen gaven elkaar een knipoog en bevestigden wat het publiek al lang wist, deze avond was subliem.

Marble Sounds – In één woord, subliem

JOSE GONZALEZ

González kwam met de zonsondergang naar buiten op een ietwat leeg podium: alleen een gitaar en wat snuisterijen die hij kon gebruiken. Zijn zachte stem verwelkomde de menigte voordat hij zijn eerste tokkel maakte, en zodra hij dat deed, haalde iedereen diep adem, als het begin van een yogales. Onmiddellijk veroverden zijn tokkelen en fingerpicking het publiek met zijn immanente vaardigheid. González treedt meestal solo op met een looperpedaal, een drummachine, een gitaar en een enkele microfoon. De eenvoud ervan verraste me. 

De live-setting bracht een directheid en dynamiek in zijn liedjes die ze boven het overdreven gecomprimeerde geluid op zijn platen uittilden. José González wordt maar al te vaak een slechte dienst bewezen: zijn magnifieke cover van The Knife’s “Heartbeats” bracht hem in het collectieve bewustzijn, en zijn wonderlijke versies van nummers van Massive Attack tot Bruce Springsteen hebben sindsdien de oren van menig informele luisteraar veroverd. Wat meestal over het hoofd wordt gezien, is de muzikale genialiteit van de man zelf, maar vanavond bestaat daar nooit twijfel over.

De fragiele zang van González wordt gecompenseerd door zijn behendige vingers, waardoor zijn solo-vertolkingen van het smekende “Fold” en het absorberende “Hints” uiterst verleidelijk zijn.

Het publiek is de hele tijd in vervoering, of het nu in de handen klapt naar de triomfantelijke climax van “Down the Line” of zich verwondert over het tranenverwekkende wonder van “Heartbeats”. Door spectrale schoonheid te combineren met begaafd muzikaal vakmanschap, is dit een speciale samenwerking die niet alleen indrukwekkend is, maar ook vooruitstrevend.

Afsluitend met een laatste shot van het nieuwe album, werd het publiek goed en wel in zijn zak gelaten en gretig verlangend naar meer, zelfs na zo’n weelderig auditief feest. José González live aan het werk zien is absoluut een ervaring die je niet mag missen!

SAM DE NEF

Meeslepend en indrukwekkend debuut van deze jonge songwriter in het forum van Museum-M.

Meer artikels van deze auteur:

About Post Author

Johan Allaert

Meer info op http://johanallaertphotography.be

Weergaven: 66

Comments

comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.