Het kan ineens hard gaan. Van relatief onbekend naar uitverkochte zalen en boekingen op de grootste Europese festivals. De Israëlische singer- songwriter Asaf Avidan, die de hele wereld verliefd maakte op zijn soulvolle stem in One Day / Reckoning Song zakte op 19 maart voor zijn Europese solo-tour af naar het Leuvense Depot.
De Israëlische folk-rockmuzikant Asaf Avidan werd geboren in Jeruzalem op 23 maart 1980 en groeide op in plaatsen als Jamaica, Tel Aviv en de muzikale bakermat New York.
In 2006 nam hij zijn debuut-EP, ‘Now that you are leaving’, op met een playlist van zes nummers, allen over zijn langdurige relatie met zijn toenmalige vriendin. Om de zelf uitgebrachte EP te promoten, stelde Avidan een achtergrondgroep samen met bassist Ran Nir, drummer Yoni Sheleg, gitarist Roi Peled en cellist Hadas Kleinman en trad op als Asaf Avidan & the Mojos.
Avidan’s eerste full-length album, ‘The Reckoning’, volgde in 2008, gevolgd door ‘Poor Boy / Lucky Man’ in 2009. Een platencontract met Sony / Columbia resulteerde in officiële Europese heruitgaven van beide albums in respectievelijk 2010 en 2011. Na hun derde album, ‘Through the Gale’ in 2010, ontbond de Mojos om verschillende soloprojecten uit te werken, waarbij Avidan akoestische shows bleef uitvoeren.
In 2012 werd de Israëlische singer-songwriter Asaf Avidan in één klap wereldberoemd toen de Duitse house- en techno-DJ Wankelmut (Jacob Dilßner) een deel van Avidan’s Reckoning Song gebruikte voor zijn remix One Day. De remix werd als single uitgebracht en pronkte al snel bovenaan de Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse hitlijsten.
Avidan heeft echter veel meer in zijn mars dan een one-hit wonder. Hij wist zich elk album weer een beetje opnieuw uit te vinden en toch zijn karakteristieke geluid te behouden. In hetzelfde jaar bracht Avidan een nieuw album uit getiteld ‘Different Pulses’ dat door menig fan nog steeds wordt beschouwd als een absoluut hoogtepunt. Zijn tweede solo-album ‘Gold Shadow’ werd wereldwijd uitgebracht in januari 2015.
‘The Study on Falling’ is het nieuwe en zesde album van de singer-songwriter, gitarist en mondharmonicaspeler. Het werd een zeer persoonlijk, melancholisch album over een atypisch liefdesverhaal. Zoals gebruikelijk toont ‘The Study on Falling’ veel emotie en de kunst van Asaf Avidan om atmosferische patronen te weven tussen de muzikale genres die hem dierbaar zijn, energiek maken, en dat allemaal zonder bedrog. Zijn sfeervolle teksten zijn puur en gloeien van eerlijkheid.
Ook tijdens deze Europese tour, waarbij de prachtplaat ‘The Study on Falling’ centraal staat, blijft zijn geweldige stem, die ergens zweeft tussen Janis Joplin, Macy Gray en Jeff Buckley, herkenbaar uit duizenden. En daar zit nu ook een beetje het probleem. Zijn typische sound is intussen zeer gekend, maar kan daardoor niet echt meer verrassen. Maar ook de nummers weten iets minder te betoveren. Het is allemaal wat minder fel, wat meer bluesy en folk. Dat had hij altijd al wat in zijn muziek, maar op dit album lijkt het allemaal wat aardser, wat gewoner, wat tammer.
Muzikaal zit het optreden perfect in elkaar. Elektronische en akoestische gitaren, percussie en mondharmonica worden uit de kast getrokken. Zijn kenmerkende, androgyne Woody Woodpecker-stem wordt ondersteund door gedetailleerde muziek, originele geluiden en een enorm enthousiasme. Die rauwe stem, die heerlijke nummers en de oerkreten die regelrecht uit zijn hart leken te komen konden de vele aanwezige fans wel smaken. Asaf Avidan schotelt songs van zowel zijn nieuw album ‘The Study on Falling’ als van zijn solodebuut ‘Different Pulses’ voor, gemixt met oud werk uit zijn periode met The Mojos. Titeltrack Different Pulses is indrukwekkend mooi, evenals Her lies en Bang Bang, waarin de stem van Avidan vlijmscherp is.
Na anderhalf uur kondigt Avidan het laatste nummer aan, bedankt het publiek en verdwijnt van het podium. Natuurlijk niet definitief, want hij moet ‘m immers nog doen, zijn hit. Zichzelf begeleidend met een akoestische gitaar zet hij Reckoning Song in.
Asaf Avidan bewijst veel meer te zijn dan een one hit wonder die geluk heeft gehad dat iemand een remix van zijn nummer wilde maken. Als waardig exponent van de Israëlische folk-/rockscene kon Asaf Avidan ons betoveren met de schoonheid van zijn composities en met de ontwapenende eerlijkheid die hij bij elk concert tentoonspreidt.
The (solo)band:
Asaf Avidan: Vocals, Guitar, Percussion, Harmonica
His setlist:
No Stone Unturned, Gold Shadow, My Old Pain, To Love Another, Poet of the Wind, Holding on to Yesterday, Sweet Babylon, The Study On Falling, Your Anchor, Over My Head, Over You Blues, Her Lies, Bang Bang, Rope And Chain, Man Without a Name, Reckoning Song, The Labyrinth Song, Different Pulses
Foto’s: Bart Heleven & Gieke Merckx
Tekst: Bart Heleven
Meer artikels van deze auteur:
- Dotan in Het Depot – Hungry to come back home
- Mike & the Mechanics: Het vervolg van hobbyband Genesis
- Gavin James in Het Depot – The story of a “Book of love”
- Jasper Steverlinck in Het Depot – The healing
- Matt Simons in Het Depot – No one can do it better
- Eagle-Eye Cherry in Het Depot – Streets back to Leuven
- Black Box Revelation in Het Depot – Blown away
- Jasper Steverlinck in het depot – Is there still life on mars?
- Soul Asylum in Het Depot – Hurry Up And Wait
- Daan in Het Depot – “Sorry, we hebben er teveel goesting in, dankjewel voor je begrip”
- Nada Surf in Het Depot– The ‘popular’ guys celebrating…
- Anna Rune warmt op voor energierijke Nederlandstalige rock met De Mens – Engie Parkies
- Heather Nova in Het Depot – Nostalgie uit de jaren 90
- K’s Choice in Het Depot – Unplugged memories
- Esther & Fatou in Het Depot – Een thuismatch “Until Dawn’
- Kim Wilde in Het Depot – Comeback of the Wilde side
- Saarloos in Het Depot – “Alive” and Kicking
- The Blind Boys of Alabama in Het Depot: After a 75-year journey, ‘Almost Home’
- Novastar in Het Depot – The Best has come to Leuven
Weergaven: 290