Be ready to feel it!
Voorbije weekend mocht ik in het Kursaal van Oostende https://www.kursaaloostende.be/ genieten van de top-performance van deze danscompagnie https://www.ballets.com
Wat een show was dit! Ruim 350 optredens, 200.000 kijkers wereldwijd, staande ovaties over de hele wereld! “Krachtig en episch!” ”een echte knaller, zeer muzikaal, goed tempo, totaal magisch en diep ritueel” “tien minuten durende staande ovatie door het publiek van Maison de la Danse” …
We krijgen inzicht in het rituele leven van een humanoïde barbaarse nederzetting die probeert zijn brood te verdienen op de ruïnes van een beschaving en vecht om te overleven, waarbij ze hun angsten onder ogen zien en vechten tegen alles wat het lot hen overkomt. Het lot brengt soms liefde, vreugde en soms verdriet of de dood.
Een meisje wier leven bedoeld was om kort te zijn, kan voor een moment echt geluk voelen wanneer de liefde haar alle slechte dingen doet vergeten en haar doet geloven in een leven dat anders kan zijn, dat beter kan zijn.
Maar Fortune is wispelturig en wreed. Ze geeft niets om de schoonheid van het moment. Door teleurstelling, vreugde en angst te ervaren, kunnen we veel leren over onszelf, ons eigen lot en onze kansen – over onze eigen menselijkheid. (choreograaf Tamás Juronics)
Het monumentale, muzikale meesterwerk van Carl Orff https://nl.wikipedia.org/wiki/Carl_Orff werd in 2000 tot leven gebracht als een spectaculaire danstheaterbewerking
van de bekroonde Szeged Contemporary Dance Company,die op levendige wijze de gemeenschappelijke angsten en vreugden vastlegt van een denkbeeldige barbaarse gemeenschap terwijl deze blijft vechten voor haar eigen overleving en menselijkheid door middel van mysterieuze rituelen tot de allerlaatste ademtocht.
Geschiedenis van Szeged Contemporary Dance Company Szeged Contemporary Dance Company werd in 1993 opgericht door dansers Tamás Juronics en András Pataki na de erfenis van het vorige Szeged Ballet en de beroemde choreograaf Zoltán Imre. Moderne danstechnieken en theatrale ambities bepalen het imago van het gezelschap en benadrukken het belang van de variatie in het repertoire. Inmiddels is de Szeged Contemporary Dance Company niet alleen het toonaangevende hedendaagse dansgezelschap van Hongarije geworden, maar heeft ze ook wereldwijd reputatie en waardering verworven. De unieke stijl bestaat uit de mix van acrobatische, moderne dansbewegingen, theatrale elementen en krachtige visies, uitgevoerd in de hoogste technische en artistieke kwaliteit. Het succes van het bedrijf begon in de jaren 90 en blijft tot op de dag van vandaag standvastig. Hun toneelstukken worden getypeerd door de door de dansers uitgewerkte bewegingen, zoals de dramatische kracht en filosofische diepgang van de uitvoeringen, het delicate gebruik van theatrale indrukken en de diepgang en verrijking van de onderwerpen. https://szegedikortarsbalett.hu/en/start/
Tamás Juronics Danser, Choreograaf, Regisseur Tamás Juronics werd geboren in Tata, Hongarije in 1969. Nadat hij was afgestudeerd aan de Volksdansfaculteit van het Hongaarse Danskunstcollege, accepteerde hij de uitnodiging van Zoltán Imre om zich bij het Szeged Ballet aan te sluiten. Hij danste hoofdrollen in belangrijke stukken. De belangrijkste was ‘The Miraculous Mandarin’ van de beroemde Hongaarse muzikant Béla Bartók, eveneens gechoreografeerd door Juronics. Hij begon in 1991 met de introductie van zijn eigen choreografieën en werd vanaf 1993 artistiek leider van de Szeged Contemporary Dance Company. Hij was een van de eersten die hedendaagse danselementen gebruikte in zijn choreografieën die werden uitgevoerd door professionele dansers met grote technische vaardigheden. Inmiddels is Juronics uitgegroeid tot een internationaal geprezen meester die meer dan 70 choreografieën creëerde zoals ‘The Rite of Spring’, ‘Daphnis and Chloé’, ‘Stabat Mater’, ‘The Nutcracker’, ‘The Wooden Prince’, ‘ Unisono-IX. Symphony’, ‘The Sleeping Beauty’, ‘Swan’s Lake’, ‘Carmen’, ‘Carmina Burana’ en vele anderen. De zorgvuldige combinatie van zijn verhaallijnen, het heldere, uniforme vormgebruik en de dramatische structuur maken zijn werken inspirerend. Spectaculaire enscenering, belichting, effecten en muziek zijn ook belangrijke integrale onderdelen van zijn werken. Hij werd geprezen door vele schandalige prijzen, zelfs in het buitenland, zoals de ‘Best creator’ Niveau Prize, ‘Best performer’ International Contemporary Choreographer Competition en de hoogste staatsprijs in Hongarije, de ‘Kossuth-prijs’. Juronics begon zijn carrière succesvol als prozaregisseur en is daarnaast uitgegroeid tot een veelgevraagd choreograaf en regisseur van diverse musicals en opera’s in vele theaters. Hij regisseerde ’Hoffmann’s Tales’, ’Rigoletto’, ’The West Side Story’, ’Traviata’ en nog vele anderen.
Meer artikels van deze auteur:
- Noémie Wolfs, meer dan een opwarmertje voor Alison Moyet!
- Tamino, een twintigjarig stemwonder uit Antwerpen op M-IdZomer te Leuven
- Dance Waves Competition
- Leuven feest op de Oude Markt met Vive la Fête
- Als afsluiter van Hapje Tapje een “Lekker Beest” op ‘t menu van de Oude Markt te Leuven
- De Leuvense Beleuvenissen 2019. En toen was het zomer!
- Luka wordt de nieuwe (extra) ambassadrice van ‘Stichting Alzheimer Onderzoek’
- Dansand! Oostends festival voor dans en beweging
- Meskens in Motown op Het Groot Verlof te Leuven
- De Oude Markt was “lost in music” op Half Oogst te Leuven
- CCHA bracht Nasty, een dansproductie van Susanna Leinonen
- PYN, er vloog een Friese wind door Het Depot
- Radio Nostalgie’s Beachfestival te Nieuwpoort: dag 1 – Zara Larsson
- CIRKL, het internationaal cirkusfestival. En toen werd het zomer in Leuven.
- Dirk Sevenants
- King Hiss, Stonerrock van eigen bodem in Het Depot
- Isolde op Leuven Air
- DansBaAR, een uniek dans- & partyconcept in Het Stuk te Leuven
- Bloodflowers in het voorprogramma van The Stranglers in het Depot te Leuven
- Oldtimers The Stranglers in het Depot te Leuven
Weergaven: 108