Opera met Noémie Schellens
Read Time:4 Minute, 38 Second
Het is niet de eerste keer dat we een recensie schrijven over Noémie Schellens en naar we hopen ook niet het laatste. Ons vorig betoog was vurig en uitermate positief en om iedereen meteen gerust te stellen zal dat nu niet anders zijn.
 
We zijn echter een manier aan het zoeken om de twijfelaars en mensen die Noémie nog niet zo goed kennen definitief over de streep te trekken. Want na het concert hebben we mensen vol ongeloof gezien, we hebben hier en daar ogen uit kassen zien rollen en iedereen was redelijk van zijn melk.
We horen ook onterecht dat een klassiek repertoire een beetje voor de elite zou zijn, voor mensen met andere oren, voor mensen die geiten wollen sokken dragen en twee tot drie universiteiten hebben doorlopen. Wel dan kunnen we iedereen geruststellen want muziek overklast al die onzin.
 
Ook de lokatie was apart!…Zo ging het concert door in de prachtige Sint Pieters kerk van Leuven. Maar toch waren we er niet zo gerust in. Het uur van aanvang was een beetje vreemd. Om 13 uur zou het eerste concert volgen en om 15 uur zou hetzelfde concert nog eens plaatsvinden. 
 
Ook toen we met Kobe een praatje maakten en ik vroeg wat de verwachtingen waren wist hij het niet zo goed. Want om 13 uur zitten de meeste mensen nog aan tafel of beginnen ze nog snel aan een middagdutje , maar om even op de feiten vooruit te lopen kunnen we nu toch al wel zeggen dat het kot ( sorry, de kerk ) veel te klein bleek te zijn.
 
Ook voor ons was het een primeur!, niet dat we Noémie niet kenden, tenslotte hadden we ze verleden jaar al gezien op het slotfeest van DoReMy in Wijgmaal en om even uit de biecht te klappen ( Tenslotte zaten we toch in een kerk ) is dat de uitverkoren plaats ( Wijgmaal ) waar Kobe en Noémie hun dagen doorbrengen als ze niet zingen. Maar onze primeur bestond erin dat we nog nooit een concert in een kerk mochten bewonderen.
 
Het begon echter heel vreemd. Zo waren we bij de soundcheck ook aanwezig en zag ik een bekende acteur die op de accordeon speelde ,Ik kende die man!. Die speelde de pannen van het dak in Rundskop en in Tabula Rasa en was ook te zien in Code 37 en D’Ardennen!
 
Maar het mysterie werd al snel opgelost, Piet Maris, want zo noemde de accordeonist vertelde me dat hij al talloze keren met hem werd vergeleken, de gelijkenis is dan ook treffend!
 
Maar dan nu het Concert, het was een mengeling van een klassiek Operarepertoire, aangevuld met een vleugje Jazz en we hoorden hier en daar ook wel ergens wat barok.
 
Zo is er aan piano Jean Baptiste Delneuville een geweldige muzikant die dan ook met momenten de mensen kippevel van hier tot in Tokio bezorgde.
 
Maar er was ook een cello speler ( Bassel Abou Fakher ), afkomstig uit Syrië, die was verbluffend, je hoorde soms Arabische invloeden en we hebben daar echt wel met open mond naar gekeken en vooral geluisterd. Cello is trouwens terecht een instrument dat ook in andere muziek genres meer en meer zijn opwachting maakt. Ik krijg altijd zwakke knieën als ik cello hoor.
Bassel Abou richtte ook het Qotob trio op toen hij van Damascus naar Brussel was gekomen waar hij Piet en Jean Baptiste leerde kennen tijdens Muziek Jams. In Damascus bestond al iets gelijkaardigs maar wel met wisselende Muzikanten.
 
En dan was er uiteraard de Accordeon!, een instrument dat je niet meteen verwacht bij een klassiek concert, maar al snel bewees Piet Maris dat dat geen enkel probleem is. Soms speelde hij het vuur uit zijn instrument om daarna zachtjes fluisterend een punt achter het stuk dat men speelde te plaatsen.
 
Maar uiteraard is Noémie De ster van de dag. Alhoewel ze bij sommige stukken helemaal niet zong, kreeg het gezongen stuk toch wel een andere dynamiek toen ze dat wel deed. Noémie is dan ook een nachtegaal met een stem als een klok en zonder ook maar iets te willen afdoen aan de andere muzikanten ( dat zou schandelijk en onterecht zijn ) is het natuurlijk zo dat zij de trekpleister is.
 
Maar toen we haar verleden jaar voor het eerst zagen, waren we zo onder de indruk dat we wisten als ze in de buurt kwam , we  onze agenda overhoop zouden halen. 
Het was zoals altijd verrassend, en al zijn onze idolen ook Radiohead, The Editors en The Red Hot Chili Peppers , Noémie Schellens past daar perfect tussen, want muziek heeft met gevoel te maken en met je openstellen voor nieuwe dingen. Zonder deze voorwaarden eindig je in een muziekliefhebber die zich nog enkel de deuntjes uit zijn jeugd herinnerd. En dat is nu net wat we als de pest willen vermijden.
 
Qotob Trio, tot binnenkort ergens onderweg! …
 
 
Zang:   Noémie Schellens.
 
Piano: Jean Baptiste Delneuville.
 
Cello:  Bassel Abou Fakher.
 
Accordeon: Piet Maris.
 
 

Foto’s & Tekst: Gieke Merckx voor Atelier32.be 

Opera met Noémie Schellens
Noémie Schellens
Qotob trio
Jean Baptiste Delneuville
Piet Maris
Piet Maris.
Bassel Abou Fakher
Bassel Abou Fakher.
Noémie Schellens
Noémie Schellens
Piet Maris - Accordeon.
Piet Maris
Genieten
Noémie Schellens
Piano met Jean Baptiste
Jean Baptiste
Opera
Noémie Schellens
 
 

Meer artikels van deze auteur:

Bezoeken: 233

Comments

comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.